Hyvinvointiliikkeet

Rentoutta, tasapainoa ja rauhaa:

Kurssimme vaihtuvat ajoittain. Mikäli etsimääsi tuntia / kurssia ei löydy sivuiltamme, silloin kurssia tällä hetkellä ei ole. Kaikki sivuillamme olevat tunnit / kurssit voidaan järjestää yksityisesti tai ryhmänä. Lisätietoa saat: info@spiritkeskus.fi

– Korealaisilla hyvinvointiliikkeillä
– Meridiaanivenytyksillä,
– Taichi Chen-tyyli
– Asahilla

Korealaiset hyvinvointiliikkeet tulevat hankido-itsepuolustuslajista. Nyt näitä terveyttä ja kehoa ylläpitäviä liikkeitä on mahdollista harjoitella ilman, että täytyisi harjoitella itsepuolustusta.  Spirit Softin / Jigi Bub korealaiset hyvinvointiliikkeet  auttavat kehoasi, mieltäsi kehittymään ja keskittymään sinuun itseesi. Liikkeiden virtaavuus syntyy kehon, mielen ja hengityksen yhteistyöstä.

Vitaalienergian näkökulmasta ajateltuna Ki virtaa paremmin. Tehdessämme kaikkia 12 jigi bub -liikettä avaamme ja hoidamme kaikkia meridiaaneja (sappirakko, munuaismeridiaani yms.). Tämä taas merkitsee, että ylläpidämme kokonaisvaltaista hyvinvointiamme ja tasapainotamme kehoamme luonnollisella tavalla. Jigi bub -liikkeissä on lukuisat määrät terveyttä edistäviä ja ylläpitäviä ominaisuuksia. Selän kiertävät ja venyttävät liikkeet stimuloivat hermoja sekä vapauttavat jännitteitä. Autonomisella hermostolla on taas vaikutus lähes kaikkiin toimintoihimme kehossa (systema nervosum autonomicum, pars autonomica systematis nervosi).

Meridiaanivenytys

Spirit Keskuksessa tehtävä meridiaanivenytys on suunnattu kehon erikoisimpiin venytyksiin, erityisesti lantion ja alaselän lihaksiston aluella. Meridiaanivenytysten tavoitteena on poistaa kireyttä, kipuja, sekä jännitteitä lihaksistostamme ja nivelistä. Opettaa meitä rentouttamaan / huomioimaan kehomme / mielemme jännitteitä, jotka vaikuttavat kehomme lihaksiin. Itämaisista itsepuolustuslajeista ja kehoterapia menetelmistä vähemmän tunnetut venytykset tapahtuvat lähinnä lattialla ja pehmeällä matolla, toisinaan joitain apuvälineitä hyödyntäen. Liikkeet tehdään rauhallisesti ja hitaasti hengitystä apuna käyttäen. Nimensä mukaisesti meridiaanivenytys (energiakanavat) vaikuttavat tietenkin kaikkiin sisäelimiin tehostaen / tasapainoittaen niiden toimintaa.

Itämaisen ajattelun mukaa: Silloin kun Ki-energia virtaa kehossa normaalisti on lihakset joustavat ja pehmeät tällöin ihminen on myös terve. Silloin kun Ki- energia ei virtaa luonnollisesti tulee kehoon kipuja tai epämukavuutta, nivelten vinoutumista, lihasten heikkoutta ja huono asento tai ryhti. Tällöin nivelet, nivelsiteet, lihakset joutuvat koetukselle ja alkaa syntymään fyysisiä vammoja.

 

Viisi tiibetiläistä riittiä

 

Viisi tiibetiläistä riittiä tulivat länsimaalaisille tutuksi 1930-luvulla, jolloin Peter Kelder kirjoitti näistä liikkeistä ensiteoksensa. Nämä viisi liikettä lisäävät elinvoimaa ja energiaa kehossamme sekä elävöittävät sen toimintoja. Tarina kertoo tiibetiläisten munkkien löytäneen ”nuoruuden lähteen” (viisi tiibetiläistä riittiä).

Liikkeiden legendaarinen teho perustuu ikiaikaiseen viisauteen sekä tietämykseen kehossamme virtaavista energiakeskuksista (chakroista) ja meridiaaneista sekä niiden avaamisesta ja tasapainottamisesta. Näiden keskusten sanotaan heikentyvän, kun ihminen on sairas tai vanha. Himalajalla asuvat munkit ovat tehneet näitä liikkeitä tuhansia vuosia ja he näyttävät ikäänsä nähden erittäin nuorilta. Riitit vahvistavat lihaksistoamme ja parantavat aineenvaihduntaa sekä hapenottokykyä.

Olen tehnyt liikkeitä oppimallani shiatsu-kurssilla vuodesta 1996 saakka ja voin vakuuttaa, että liikkeet ovat pitäneet minut vahvana ja nuorekkaana. Samalla ne ovat vahvistaneet kehoani ja lihaksistoani opettaen minua myös hengittämään liikkeiden aikana tietyllä hengitystekniikalla (joita myös on erilaisia).

Minulla on ilo alkaa opettaa näitä liikkeitä myös muille kuin vain itsepuolustusoppilailleni, joille lähes kaikille olen opettanut kyseiset liikkeet (vuodesta 1996 alkaen): ne ovat saaneet huiman suosion, niitä kerta kaikkiaan rakastetaan!

Liikkeet voivat aluksi vaikuttaa raskailta ja hyvinkin fyysisiltä, mutta jokainen voi tehdä niitä oman kuntonsa ja fysiikkansa mukaan kehittyen ja ”nuorentuen” harjoittelun edetessä.